رهبر انقلاب در جریان سفر رؤسای جمهور ترکیه و روسیه برای شرکت در اجلاس آستانه، در دیدار با رجب طیب اردوغان رژیم صهیونیستی را از عوامل اصلی ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی برشمردند.

آیا ملت‌هاموافق صلح ابراهیم هستند؟

ایشان همچنین تأکید کردند: با وجود اقبال بعضی دولت‌ها به رژیم صهیونیستی، ملت‌ها عمیقاً با این رژیم غاصب مخالف هستند. ایشان با تأکید بر اینکه نباید به آمریکا و رژیم صهیونیستی تکیه کرد، گفتند: امروز رژیم صهیونیستی، آمریکا و دیگران نخواهند توانست جلو فلسطینی‌ها را بگیرند و عاقبت کار به نفع مردم فلسطین خواهد بود.
در این فراز از فرمایشات رهبر انقلاب دو نکته مهم نهفته است: نخست آنکه ملت‌های منطقه با پروژه سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند و دیگر اینکه خود فلسطینی‌ها هم امروز بیدار شده‌اند و تصمیم دارند در سرنوشت خود سهیم باشند.
اما سؤال اینجاست آیا واقعاً ملت‌ها با طرح سازش که از آن به قرارداد صلح ابراهیم یاد می‌کنند مخالف هستند؟ بررسی آمار و نظرسنجی‌هایی که اتفاقاً نهادهای غربی انجام داده‌اند نشان می‌دهد این ادعا درست است.
براساس نظرسنجی که مؤسسه مطالعات واشنگتن از ملت‌های عرب انجام داده اکثریت مردم در کشورهایی که تاکنون معاهده صلح با اسرائیل را امضا کرده‌اند به‌شدت با این معاهده مخالف هستند.
شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که یک ماه پیش منتشر شده در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره قرارداد ابراهیم بین کشورهای امارات، بحرین، مراکش و سودان با اسرائیل چیست به این شکل پاسخ داده‌اند: ۷۶درصد از مردم بحرین، ۸۴درصد از مصری‌ها 
(که نقش تعیین‌کننده‌ای در جهان عرب دارند)، ۸۴درصد اردنی‌ها، ۸۱درصد کویتی‌ها، ۸۶درصد از مردم لبنان، ۷۵درصد سعودی‌ها (که به‌نظر می‌رسد تأثیرگذارترین کشور عربی هستند) و ۷۱درصد اماراتی‌ها نگاهی به‌شدت منفی یا منفی داشته‌اند.
از آن‌طرف تعداد افرادی که به این معاهده نگاه کاملاً مثبت یا مثبت داشته‌اند در هیچ کشوری از ۲۵درصد بیشتر نشده است. به این معنا تنها در امارات (که اکنون هم بیشترین مراودات را با اسرائیل دارد) از هر ۱۰نفر فقط یک نفر نگاه به‌شدت مثبت به قرارداد ابراهیم دارد. این عدد در بقیه کشورها حتی از این هم کمتر است و در کشوری مثل اردن به نزدیک صفر می‌رسد. 
بر این اساس بیشترین اقبال به قرارداد ابراهیم در امارات رقم خورده است که ۲۵درصد مردم آن نگاه به‌شدت مثبت یا مثبتی به قرارداد دارند. ۱۹درصد سعودی‌ها، ۷درصد لبنانی‌ها، ۱۴درصد کویتی‌ها، ۱۲درصد اردنی‌ها، ۱۳درصد مصری‌ها و ۲۰درصد بحرینی‌ها هم نسبت به این قرارداد نگاه مثبت یا به‌شدت مثبتی دارند.
در بخش دوم فرمایشات رهبر انقلاب ایشان تأکید کرده‌اند اراده فلسطینی‌ها بر دخالت در سرنوشت خودشان است.
اتفاقاً در همین زمینه هم مؤسسه مطالعات واشنگتن در نظرسنجی که از ساکنان کرانه غربی به‌عمل آورده نظر آن‌ها را درباره اولویت‌های سیاست خارجی تشکیلات خودگردان در پنج‌سال آینده پرسیده است.
براین اساس گزینه بازسازی فلسطین قدیم از دریای مدیترانه تا رود اردن با ۳۷درصد بیشترین طرفدار را داشته است. ۱۶درصد از ساکنان کرانه باختری هم معتقدند تشکیلات خودگردان باید راهکار تشکیل یک دولت مرکزی که در آن عرب‌ها و یهودی‌ها سهم مساوی داشته باشند را در پیش بگیرد. حتی ۲۶درصد پاسخ‌دهندگان 
که راهکار دو دولت را پیشنهاد کرده‌اند بر این اعتقادند که اشغال کرانه باختری و نوار غزه باید پایان پیدا کند و به‌عبارتی اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ برگردد.
نظرسنجی‌های این اندیشکده اما آمار جالب‌تری هم دارند. یکی از سؤالات این نظرسنجی درباره مجاز شمردن ارتباطات اقتصادی و ورزشی با اسرائیل است. پاسخ‌ها به این پرسش قابل تأمل است. ۵۵درصد اماراتی‌ها، ۵۸درصد بحرینی‌ها، ۶۰درصد سعودی‌ها، ۸۵درصد مصری‌ها، ۸۷درصد مردم اردن، ۹۳درصد لبنانی‌ها و ۹۴درصد کویتی‌ها به‌شدت مخالف یا مخالف این هستند که ارتباطات ورزشی و اقتصادی افراد با اسرائیل مجاز شمرده شود. به این ترتیب در هیچ کدام از کشورهای عربی حتی امارات و عربستان اکثریت مردم موافق سازش یا حتی ارتباطات اقتصادی و ورزشی نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.